söndag 7 februari 2010

Visning 1

Idag har jag varit på de första visningarna i den här omgångens lägenhetsjakt.

Jag tittade på en som var på 28 kvm.

PLUS
- den låg väldigt nära en matbutik
- fin entré
- lagom stor hall
- fräscht badrum (inte lika fint som mitt nuvarande men det kan jag ju inte ha som måttstock) som var okej i storlek
- väldigt fina fönster
- okej utsikt
- fönster i den lilla kokvrån
- ett bra rum som rymde alla funktioner
- okej klädkammare

MINUS
- att det bara var en liten liten kokvrå, inga arbetsytor, liten liten spis, lite tråkig köksskåp
- att kylskåpet/frysen inte fick plats i den lilla lilla kokvrån utan var tvunget att stå i själva rummet
- att det var väv (i tråkig färg) på väggarna
- att det var loftsäng (kan visserligen slitas bort)
- att det var många sprickor i takfärgen
- överlag att det behövdes ytrenoveras en hel del
- konstig ventil i duschen (såg nästan ut som nån slags konstig toapappershållare mitt på väggen liksom)

Sen tittade jag på en som var på 34 kvm

PLUS
- läget, väldigt bra gata
- att ingången skedde lite från en gård
- stor hall (man kan ha "arbetshörna" där)
- UTSIKTEN från fönstren
- fina golv (fast fel färg men lättmålade och blir nog fantastiska i vitt eller ljusgrått)
- en del fina gamla skåp i köket
- okej storlek på badrummet
- okej klädkammare
- riktigt kök
- fantastisk spis

MINUS
- mörkt trapphus
- för stor hall (onödig yta som hellre borde läggas på rummet)
- ingen dörr för klädkammaren, måste köra med draperi
- väldigt svårmöblerat rum (även om det var bättre än på bilden)
- stora delar av köket måste göras om
- ofräscht badrum som behöver fixas ganska snart (helst på en gång)

Slutsats

Det var skönt att komma igång och "känna" lite på lägenheterna och inte bara titta på dem. Jag hade t ex trott att jag skulle bli kär i den på 28 (kändes så när jag såg bilderna) och strunta i den lilla lilla kokvrån. Men det blev jag inte, jag blev mer förtjust i den på 34 fast jag från början var mer skeptisk till den. Det är sånt man inte vet när man inte är där och känner utan bara tittar på bilder. Jag är dock inte tillräckligt förtjust i ngn för att buda. Skrev inte upp mig på någon tänkte att ångrar jag mig kan jag ringa mäklaren. Men jag har inte ångrat mig. Känns som rätt beslut. Den större kommer gå för för mycket pengar för att man ska tänka att man kan få den billigt och sen renovera och problemet med det svårmöblerade rummet kommer man inte kunna lösa med det heller. Det är visserligen möjligt att jag kommer få mer för min lgh än jag räknat med eftersom jag räknat lågt och då har jag pengar till renovering där men det kan man ju inte räkna med så det känns inte som en bra idé att köpa en lgh med den utgångspunkten.

Ingen kändes helrätt i magen. Tyvärr finns det ingen sån ute nu och verkar inte vara nån sån på gång ut snart heller. Men jag får väl streta på så får jag se om det dyker upp nåt eller om jag så småningom ska sänka mina krav lite men nu känns det dumt att slå till på en gång bara för att jag kan. Vill vänta och se lite om det inte kan dyka upp en liten pärla till mig.

Bra att gå på visning ändå för då får man mer en känsla över vad man kan tänkas kompromissa med på kravlistan och vad man inte tänker kompromissa över om det blir så att man till slut måste kompromissa.

Jag är ju lite stressad över att man förutspår prishöjningar och att jag skulle ha vilja flyttat innan sommaren i alla fall. Men jag sitter ju inte i sjön så jag ska försöka ha lite is i magen.

Inga kommentarer: