lördag 20 februari 2010

Vännat

Här är en fundering kring fenomenet Facebook.

Nåt jag har funderat på är när man pratar om att man antingen blivit tillfrågad eller tillfrågad nån om man ska bli vänner. Eftersom det i vardagligt prat blir lite omständligt att säga så så har vi i Sverige (eller i kanske bara bland de jag umgås med?) sagt att man antingen "addat" någon eller blivit "addad". Från engelskans "add" som i att "lägga till".

Det roliga är att man i vart fall i USA (detta har jag lärt mig av alla serier jag följer eller ser enstaka avsnitt av) inte säger att man "added" någon. De säger att de (eller den andra personen) "friended" den andre. Alltså mer nån variant av blivit vän med.

Det tycker jag låter så himla mycket trevligare. Det är mer som att man faktiskt är vänner och inte bara att man blivit "tillagd" (som mer känns som ett uttryck för det här med de som "tävlar" i hur många "vänner" de har) som nån i mängden.

Jag slår här och nu ett slag för att vi ska ändra oss och säga att vi "vännat" eller blivit "vännade"!

Inga kommentarer: