lördag 6 februari 2010

Askungenfötter

Jag är ingen sko-tjej. Har aldrig riktigt fattat det där. Gillar accessoarer men i form av solglasögon, handväskor osv. Skor är svårt. Jag har alltid haft svårt att hitta skor som jag tycker är både sköna och snygga. Det är nog där skon klämmer (haha).

Jag hittar skor som är sköna men inte så snygga. Eller så hittar jag skor som är snygga men helt olidliga att bära. Jag har frågat kompisar som bär såna skor om det inte gör ont. Och de svarar glatt. "Jo." Men de tycker uppenbarligen att det är värt det. Jag kan inte med att ha skor som gör ont. Okej, har man ett par klackskor en hel dag har man ont i fötterna på kvällen, det är en sak men att liksom ha skor man får skav av och som gör ont redan efter fem minuter. Det förstår jag inte!

Jag har nog kanske väldigt känsliga fötter. Som prinsessan på ärten fast med skor. Kanske som askungen... (Fast askungen kunde gå i skor i glas så hon måste å andra sidan haft cementhud). Jag får lätt ont i fötterna av skor. Skoskav. Ont i hälsenorna. Jag har fått en sån hallux valgus på ena foten av stövlar som jag faktiskt trodde var extremt snälla, men icke. Så går det när jag försöker bryta mitt vanliga, tråkiga, skomönster.

Gick till en läkare eftersom min hallux valgus gjorde ont. Hon tittade på min. Skrattade tog av sig sina skor och strumpor och visade sina och sa att hon hade mycket större... Sen berättade hon om hur ont en operation gör och hur länge man blir invalidiserad. Jag gav upp och tänkte att jag får väl leva med den då. Men det gör ju också att jag inte vill ha skor som förvärrar den och som kanske leder till en på andra foten.

Sko-tjejer får mig alltid att känna mig extremt okvinnlig. Men det finns en liten ljusning i mitt skohelvete. Jag har faktiskt börjat bli liiite mer intresserad av skor och tycker att de är lite roligare att gå och titta på skor. Men jag har fortfarande problem med att hitta både snygga och sköna skor. Dessutom ska man ju kunna gå i skorna. Det är extremt fult med folk som går i klackskor som inte behärskar det. Dvs typ varenda fjortis nu för tiden eftersom de konstant envisas med att gå i skor med på tok för höga klackar för deras egen förmåga. De knäar, vinglar och har sig.

Nu är jag trött på vintern! Jag drömmer om att få ha mina stövlar MED klack. (Sånt hade jag aldrig drömt om förr, men de här är faktiskt sköna). Men jag är för feg för att ha klack i halkan. Vill inte vurpa och bryta armar och ben. Fast igår morse vurpade jag ändå, trots att jag gick i stövlarna utan klack, jag gick och drömde om ett par pumps.

För ett tag sen när jag faktiskt helt frivilligt och på eget bevåg gick in i en skoaffär hittade jag ett par röda pumps som jag, av nån oförklarlig anledning, blev väldigt förtjust i. Jag såg dem framför mig till både jeans och min svarta fodralklänning. Snygga till både och. Praktiskt. Däremot hade de egentligen, enligt mitt tycke, liiite för hög klack. Jag kan nog inte gå i skor med så hög klack. Men tänkte att man kanske kan öva. Sen har jag ju väldigt sällan de högklackade skorna jag äger för de är så hala så på sommaren, när man kan ha dem, riskerar man att vurpa på golven på jobbet, inget jag strävar efter. Men jag har kommit på att man kanske kan sula om dem lite. Och så har jag kommit på att på mitt nya jobb är det filtmattor vilket kanske ger tillräcklig friktion. Sen är jag kanske lite tveksam till att det överhuvudtaget funkar att ha ett par röda, högklackade pumps på mitt nya jobb men det är en annan sak.

Jag kunde i alla fall inte få dem ur huvudet så igår gick jag faktiskt in och provade dem. Förra gången höll jag bara lite i dem.

Här är de:









Fina va?!

Men tillbaka då till mitt gamla problem. Det GÅR inte att hitta skor som är både snygga och sköna. När jag provade dem var det som att stoppa fötterna i en cementsko. De var hårda. Som cement. Jätteosköna. Provade med min friska fot och kände att det inte funkade. Hade definitivt inte funkat med hallux valgus-foten.

SNYFT. Annars hade jag nog varit beredd att köpa dem och försöka överkomma alla andra hinder. (Som att jag inte kan gå i dem, att jag riskerar att vurpa och att de kanske inte direkt passar på mitt nya jobb).

Men jag hittade de här skorna i samma butik. Jag gillade dem också.









De är ganska så exakt dubbelt så dyra som de röda. Men de här har ngt lägre kraft och dessutom liite kraftigare vilket gör den mer stabil. Så de skulle man nog kunna gå i en hel dag. De var mkt mjukare. Provade återigen bara med friska foten så jag vet inte vad hallux valgus-foten skulle säga men möjligen skulle det funka. Men som sagt de är dubbelt så dyra så kanske vill jag inte lägga så mkt pengar på ett par skor som jag kaaanske aldrig kommer använda. Dessutom är de visserligen fina men de är inte lika roliga/coola som de röda. Beslutsångest.

Men det verkar vara sant i alla fall att ska man ha högklackade skor ska man gå efter devisen "ju dyrare desto bättre".


(Nu blev det här centrerat, det var inte bra men det är för krångligt att ändra om det nu med bilderna och allt... och egentligen skulle jag inte ha bloggat om skor, jag skulle ha bloggat om hjärnan, musik, män som blir snyggare med åren och om vad slipsarna säger om karaktärerna i House... men det får bli en annan gång)

Inga kommentarer: