måndag 15 februari 2010

Hälsokontroll

Nu har jag varit sjuk i flera dagar, eller sjuk och sjuk. Jag vet inte om det räknas till sjuk om man inte har feber. Och jag har inte feber det är det som är det konstiga. Jag har ändå funderat på om det kan vara en lättare slänga av svininfluensa (nej jag är inte vaccinerad) och på ryktena man hört om att nån mått ganska okej och sen helt plötsligt väldigt snabbt blivit jättesjuk och fått ecmo-behandling. (Inser att det faktum att jag under hela helgen och idag kollat på House där organ efter organ ofta kollapsar hos patienterna kanske inte direkt motverkat mina hypokondriska drag).

Men jag är fundersam över det där att jag inte har feber. Det är konstigt. Det brukar jag alltid få när jag är riktigt förkyld eller sjuk. Det gör att jag funderat på lunginflammation också för det vet jag folk som haft fast de inte haft feber.

Nu har jag, i frånvaro av Dr House, försökt att självdiagnostisera mig.

Svininfluensan, som den nya influensan A(H1N1) allmänt kallas, ger i stort sett samma symtom som den årliga influensan: feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Du kan också få diarré och kräkningar. /Hämtat från Vårdugiden.

Symtom:
feber - nix
hosta - ja (fast jag har haft mycket värre)
halsont - ja (fast jag har haft mycket värre)
ont i kroppen - ja (fast det har varit värre)
huvudvärk - ja
trötthet - ja (nästan det mest påtagliga)
diarré och kräkningar - nix om inte det faktum att jag i morse/förmiddags hostade så jag nästan kräktes räknas...

Eftersom svininfluensan och den vanliga säsongsinfluensan har samma symtom skulle det ju kunna vara den också. Men det känns som att feber är ett ganska viktigt symtom så jag har nog ingen sorts influensa.

Kollade på lunginflammation också. Där står det att man kan ha men inte behöver ha feber. Men jag inbillar mig att jag borde vara mer tungandad och mer hostig, riktigt riktigt rivigt hostig. Så där så man gråter när man hostar för att det gör så ont. Och sån hosta har jag inte nu. Dessutom står det att man ska hosta slem som ska vara grönt eller brunt (yuck) och blodblandat. Och mitt slem är klart. (Fräscht att jag skriver det, jag vet).

Så inte har jag lunginflammation heller.

Och inte känns det som en vanlig förkylning. Det är nåt annat. Kanske en ny sorts influensa? Den ny-nya?

Hur som helst, övertygad om att jag inte har nån influensa ska jag stoppa i mig tabletter och vandra iväg till mitt gamla jobb i morgon. Jag hade bara fem dagar kvar. Nu är det bara fyra och jag har en massa saker som jag måste hinna avsluta.

Inga kommentarer: