tisdag 24 november 2009

Vattenballong

Under de senaste två veckorna har jag vid ett par tillfällen plötsligt drabbats av frossa (nästan lite krampanfallsvarning), känt mig riktigt dålig, febrig och yr och varit övertygad om att nu har influensan (vanliga eller svin) eller nåt annat sattyg slagit till.

När jag legat och mått ruttet ett tag så har jag kommit på att jag kanske har vätskebrist, gått och druckit en massa vatten och vips så har jag strax därefter mått mycket bättre (alltså hade jag vätskebrist). Senast det hände var i fredagskväll.

(Jag som tidigare fnös åt människor som svimmade pga näringsbrist eftersom de inte ätit, inte för att de svält sig utan för att de glömt äta (det var nån kompis kompis eller nåt sånt). Jag trodde inte det var möjligt att glömma sånt men jag har blivit mer förstående nu känner jag).

Lite lätt chockad över att jag tydligen missköter mig själv så mycket att jag nästan får krampanfall av vätskebrist (har hänt ett av mina syskon en gång i tiden och var väldigt obehagligt på alla möjliga sätt) lovade jag mig själv att nu ska jag börja tänka på att dricka vatten (och inte bara kaffe).

Så nu försöker jag komma ihåg att dricka vatten. Det går i vågor (haha). Jag glömmer, glömmer, glömmer och hoppsan jag kommer ihåg - kompenserar för mitt glömmande och bälgar i mig vatten så att jag sväller upp som en vattenballong tills det ganska snabbt går hål på vattenballongen (alltså jag lider inte av inkontinens, tack och lov, utan det är ett frivilligt "går hål" när jag är sittandes på en för sådana saker avsedd plats).

De mängder jag häller i mig under de korta intervallerna gör att kroppen antagligen inte hinner "suga upp" så mycket utan det mesta rinner nog mest rätt igenom, man kanske kan säga att jag spolar systemet som en annan rörmokare/avloppsrensare snarare än fyller på det.

Risken är alltså att jag drabbas av vätskebrist ändå trots mitt vågdrickande. För att råda bot på detta har jag börjat dricka iskallt vatten (jag har för mig att jag har läst att om man dricker väldigt kallt vatten ska kroppen lättare "suga upp" jag är en sån som egentligen annars föredrar mer rumstempererat vatten), det gör att jag får ont i magen och att tänderna ilar. Men det är ju i alla fall bättre än krampanfall.

Jag skulle ju också kunna göra som man ska och dricka lite men ofta, PUCKO! (Jag alltså).

Inga kommentarer: