söndag 15 november 2009

Kulturskillnader

Om jag hade hälsat på mina föräldrar den här helgen hade jag kunnat få delta i något väldigt svenskt... Älgskitstrampande.

Jakt och sånt som hör till jakt styrs av länsstyrelserna. Just när det gäller älgjakt finns det dessutom olika älgskyddsområden. Nu har nån av dessa (kommer inte ihåg vilken) beslutat att man i länet (el älgskyddsområdet) som marken min pappa jagar på ska räkna antalet älgar för att se om älgstammen krympt eller ökat. Det styr ju i sin tur sen vilken "tilldelning" de olika jaktlagen får (med tilldelning menar jag hur många älgar och kalvar man får skjuta under älgjakten).

Detta älgskitstrampande är MYCKET systematiskt. Om jag fattat det hela rätt går det till ungefär som en skallgång eller avsökning av en brottsplats. De olika jaktlagen ska täcka upp hela sin mark el i vart fall skogsmarken. De delar in den i olika rutor och sen går de systematiskt igenom varje ruta och trampar (bokstavligt) sönder all existerande älgskit i den rutan och så går man vidare till nästa ruta och nästa och nästa... Tills allt är avklarat.

Sen nån gång i vår (jag tror det var i vår) så gör man om rutnätsindelningen och avsökningen men i stället för att trampa sönder älgskiten ska man den här gången RÄKNA antalet älgskitar i varje ruta.

Sen ska man rapportera in det (till dem som nu ville att man skulle räkna) och så finns det nån nån gång som gjort nån slags kalkyl på hur många älgskitar en älg släpper (det skulle vara mycket intressant att veta exakt hur den beräkningen är gjord tycker jag) och därmed kan man då beräknat på antalet älgbajsar räkna ut antalet älgar i området! Sen kan man räkna ut hur många älgar som kan skjutas och ändå hålla älgstammen på den nivå som man bestämt är önskvärd.

Så jag kan alltså konstatera att i vissa länder - Sverige - trampar man älgskit och i andra länder - Frankrike, Tyskland osv - trampar man vindruvor (fast inte av samma anledning)!

Vi tycker att det är exotiskt att trampa vindruvor men jag LOVAR, LOVAR att om jag startade ett företag med affärsidén att tyskar skulle få komma hit och trampa älgskit skulle jag bli miljonär!!! De skulle tycka att älgbajstrampning var extremt exotiskt.

Nu gäller det bara att komma på ett bra namn på företaget och att hitta några intresserade riskkapitalister.

Inga kommentarer: