söndag 29 november 2009

Nedstämd

Tänkte först skriva att jag drabbats av melankoli i helgen, men sen när jag läste den exakta innebörden av ordet insåg jag att det ju var lite väl magstarkt. Så det är nog mer korrekt att säga att jag bara är lite allmänt nedstämd.

[---]

Inte blev jag väl muntrare av att jag sen tittade på Factory Girl. Utifrån Edie Sedgwicks perspektiv var Andy Warhol inte särskilt sympatisk egentligen. Guy Pearce's tolkning av Warhol var dock fantastisk (när ska Guy få en Oscar?).

Nåt som också slog mig när jag såg filmen är att det tydligen inte bara är i Sverige som överklassmännen har fåniga förkortningsnamn. Edie's pappa (som hon inte kallade för pappa utan för det fåniga tilltalsnamnet) "Fuzzy" och hennes ena bror, "Minty" är ju lysande exempel på detta. Jag undrar vad Daniel Westerling har tilldelats för fånigt förkortningsnamn, "Boxer Robert" passar liksom inte riktigt in i mallen. Men det kanske inte Daniel (som person) heller gör.

Inga kommentarer: