lördag 14 november 2009

Encephalon

Jag är för tillfället väldigt fascinerad av hjärnan. Eller vaddå "för tillfället" man är väl alltid fascinerad över att nåt som tydligen vid normal kroppstemperatur är som flytande gröt men som på nåt sätt är det som utgör oss, alltså "jaget". Det kanske är mer korrekt att säga att jag för tillfället är inne i en hjärnperiod. Så jag håller på och gör lite olika tester och övningar och läser lite grann om den där flytande gröten eller encephalon som den också heter.

Bl a har jag gjort det här testet:

Läs den här tabellen. Läser du orden eller ser du färgerna?


Vi använder olika delar av hjärnan för att se färger och att läsa. Om du läser orden är ditt språkcentrum starkare. Om du sade färgerna betyder det att den visuella delen av hjärnan tog över.

Jag läste orden. Det betyder alltså att mitt språkcentrum är starkare än min visuella del.

Den vänstra och den högra delen av storhjärnan har helt olika funktioner. Vanligtvis styr den vänstra hjärnhalvan våra analytiska förmågor som logik, matematik och språk, att vi kan tala och skriva. Den högra hjärnhalvan ansvarar för konstnärlig förmåga så som t ex att vi kan förstå musik, samt vår synförmåga d v s färger, former och mönster.

Eftersom jag läste orden är alltså min vänstra hjärnhalva den dominanta. (Det är lite märkligt eftersom jag inte är bra på nåt annat språk än svenska och dessutom är värdelös på matte).

Dessutom är det ju så att de olika hjärnhalvorna styr olika delar av kroppen. Vänster hjärnhalva styr höger sida av kroppen och höger hjärnhalva styr vänster sida av kroppen.

Jag är högerhänt, det talar ju också för att det är min vänstra hjärnhalva som är dominant.

Det som förvirrar det hela är följande.

Det finns en hjärngymnastikövning man kan göra och som jag försöker göra. Den involverar både musik och matematik (tanken är väl att man ska öva upp samarbetet mellan hjärnhalvorna gissar jag).

Man ska sitta framför ett bord. Steg ett är att man ska klappa med vänster hand i bordet i en lugn, jämn, takt. Sen ska man lägga på att börja klappa med höger hand men i dubbel hastighet, d v s två klappar med höger för varje klapp med vänster. Sen kommer det till fler steg men jag är fortfarande på de här två.

Om jag börjar med vänster och lägger på höger som det står så har jag skitsvårt att hålla kvar taken med vänster utan att falla in i högerhandsrytmen. Men om jag gör tvärtom, alltså börjar med högerhanden och slår i dubbel takt och sen lägger på vänster så går det mycket lättare!

Om högerhanden får dominera går det alltså lättare vilket egentligen är konstigt för den styrs ju av vänster hjärnhalva som är den logiska och inte den musikaliska. Om vänsterhanden styrs av den musikaliska delen av hjärnan borde det väl vara lättare om den fick dominera?

En annan sak som är konstig är att jag har aldrig sett så många vänsterhänta som bland akademiker. Akademiker borde ju rimligtvis vara mer dominerade av vänster hjärnhalva och därmed då kanske rimligtvis högerhänta. Musiker, skådespelare och konstnärer däremot borde ju då vara vänsterhänta eller?

Det finns ett annat test (som jag inte testat):

Man ska balansera en linjal i varje hand. Sen ska man balansera en linjal i varje hand OCH prata samtidigt.

De flesta högerhänta tycker att pratandet påverkar den högra handens prestation, men inte den vänstra. Just på grund av att språk och högerhandens rörelse styrs av samma hjärnhalva. Den delen av hjärnan blir alltså överansträngd när man pratar och samtidigt använder högerhanden. Vänsterhänta kan ha språkcentret i vilken som helst av, eller båda hjärnhalvorna (TYDLIGEN!). En vänsterhänt person med språkcentrum i höger hjärnhalva blir bättre med höger hand. Det är också så att vänster hand blir bättre hos en vänsterhänt person med språkcentrum i vänster hjärnhalva. En vänsterhänt person med språkcentrum i bägge halvorna kan balansera linjalerna lika bra med båda händerna.

Jag undrar om vänsterhänta, generellt, är lite smartare för att de tycks använda fler delar av sin hjärna?

Jag har också fått höra flera gånger att om man är musikalisk så lär man sig nya språk lättare. Det är ju också konstigt eftersom det är olika hjärnhalvor som styr. Men jag såg Skavlan när Melody Gardot var med (inte min typ av musik riktigt men väldigt intressant livsöde). Hon blev påkörd när hon var ute och cyklade, fick stora skallskador och blev enligt egen uppgift mer eller mindre en "grönsak". Men hon började men nån slags musikterapi som gick ut på att hon började humma och göra olika ljud och så blev det mer och mer tills hon satt ihop ord i hela meningar och lade på musik.

Så alldeles uppenbarligen hänger det här med språk och musik ihop på nåt vänster ändå!

Att faktiskt skapa musik, riktig musik, känns inte ens som ett realistiskt mål. Det överlåter jag glatt åt andra och så lyssnar jag gärna istället. Men för att min hjärna inte ska förtvina ska jag fortsätta öva upp samarbetet mellan mina hjärnhalvor. Till att börja med genom att göra som det står i övningen och få till klappandet ÄVEN om jag måste låta vänsterhanden börja!

Inga kommentarer: