lördag 30 januari 2010

Persienn

Jag älskar persienner - när de funkar som de ska. Då är de geniala.

Jag hatar persienner som ser ut och beter sig så här.




Så bidde den nu när jag skulle sova. Jag har inspekterat ordentligt och den är trasig. På riktigt. Skit. Nu blir det svårt att sova för en massa ljus kommer sippra in (borde kanske "panga" gatlyktorna utanför). Dessutom ska ju jag fotograferingsfixa hela helgen. Har inte tid att rådda med det där. Kan binda upp provisoriskt så den klarar foto (och fixa på riktigt senare) men då kommer jag ju verkligen inte kunna sova tills det är fixat. Dubbelskit. Jag ORKAR inte med sånt där strul nu!

6 kommentarer:

Anonym sa...

bind upp persiennen och häng upp något för fönstret till natten! dubbelvikt lakan, duk, whatevere. Det funkar finfint!

Sabellilja sa...

Tack för tipsen : ) men tyvärr funkar de inte.

Jag var tvungen att tvätta fönstren idag (det var ett litet projekt kan jag säga för trots frostskydd för minus 17 frös det till is ibland...). I samband med det försökte jag binda upp persiennen men det gick inte så bra. Jag har lagat en persienn för länge sen och det höll jag på med en dag men det gick men den här persiennen var lite annorlunda, det gick inte att komma runt. Eller det kanske går men det krävs mkt mer pill än vad jag klarade av i minus 10. Fingrarna stelnade och mitt tålamod kokade. Så jag gjorde en extremt provisorisk lösning med gummisnoddar som inte är snygg och som kommer synas på fotografierna : ( men jag får försöka fixa ordentligt senare inför visning.

Kan tyvärr inte hänga upp nåt heller för jag har inget att hänga nåt i. I samband med sovrumsrenoveringen tog jag bort plankan gardinstångsfästena satt i och sen har jag inte kunnat bestämma mig för vilken typ av gardinupphängning jag ska ha så det har inte blivit av att nåt har kommit upp.

Så i natt och ett tag framöver blir det till att sova på soffan.

Anonym sa...

(tejp)

Sabellilja sa...

Aha. Smart, så långt tänkte jag inte. Men efter lite funderande kommer jag fram till att jag inte törs (tejpade upp plast för några dörröppningar i samband med renovering och när jag tog ner plasten följde väldigt mycket dörrkarmsfärg med, trots att jag använt "snäll" tejp).

Kanske funkar det att klämma fast ett tunnt, mörkt, lakan ovantill i fönstren... Får testa efter fotograferingen. Så det blir ändå soffan/extramadeassen i två nätter. Fast soffan är riktigt skön så det är inte jättesynd om mig, men liiite synd om mig är det nog ändå när jag känner efter...

Anonym sa...

men du, det är ju i nederkanten av persiennen.. Ställ något för hålet!
Något stort. En pappskiva.
/idéspruta

Sabellilja sa...

Tack idéspruta, det funkar ju! : ) (Nu i natt törs jag ändå inte stöka till i sovrummet så det blir soffan en natt till men därefter när persiennen kan hänga nere hela tiden och det inte gör nåt att jag stökar till igen så kommer jag köra med pappskiva tills jag har fixat det!

(Undrar om det är en bra ursäkt till att få äta pizza idag, igen, att jag behöver en bit papp...).