måndag 25 januari 2010

Fritt fall

Nu har jag på riktigt kastat mig ut!

Idag kontaktade jag mäklaren som ska få sälja min lgh och informerade om just det. Så han har varit här nu och sprungit runt och antecknat och fått lite papper och vi har skrivit kontrakt. På måndag är planen att fotografen ska komma. Så nu vet ni vad jag gör fram till dess. Måste komma ihåg att jag inte får duscha då så det blir blött och slafsigt i bladrummet, ser inte så trevligt ut på kort.

Jag skriver listor i huvudet på allt jag ska ha gjort (röjt undan, fixat och köpt) tills dess. Listan blir lång. Men idag ska jag bara maskera av efter målningen.

Efter det att fotografen varit här är det fritt fram att börja springa på visningar och verkligen leta ny lgh på allvar (inte bara sitta och spana på Hemnet).

Jag var tvungen att fatta ett nytt beslut när mäklaren var här. Vi hade tidigare pratat om arvodet och då sa han bara 2,75%. Idag kunde jag helt plötsligt välja mellan det och ett fast belopp om 40 000kr upp till 1,7 och sen 10% på överstigande. Jag valde lite raskt det sistnämnda, tänkte att det skulle få honom att anstränga sig och pressa extra upp över 1,7 och blir det det så är det lugna muggen med mig att han får 10% på det som blir över. Då är jag nöjd och glad ändå!

Sen slog det mig att det ju också kan få honom att snarare göra ett dåligt jobb om han liksom bara är nöjd med de 40 så att säga. Satt och räknade lite nu och insåg att lite halvgrovt räknat går gränsen vid 1 450 000kr. För allt under det tjänar han på 40. För allt över så förlorar han på 40 om han inte får upp den över 1,7... Vid 1 750 tjänar han 2 000 på de 40 plus 10 %. Men däremellan (där det är troligast att den hamnar) hade han tjänat mer på varje krona upp så att säga... Fasiken, gjorde kanske fel val. Jag ska aldrig konfronteras med matematiska frågeställningar så där utan betänketid!!!

Men mäklare brukar ju vara ganska pengakåta (jag menar det heter ju inte mäklarbricka för inget) så jag hoppas han kommer anstränga sig att komma över!

Men jag får lite funderingar igen, valde jag rätt mäklare och valde jag rätt betalningsvariant... Men va fan. Gjort är gjort. Nu är det inte så mycket att ångra. Det är ju påskrivet och klart. Det får bära eller brista. Det känns bra i magen (och det är det jag brukar gå på).

Återstår att se hur jag landar!

Inga kommentarer: