söndag 3 januari 2010

Dubbelnatur

Vid årsskiften är det ju många tidningar (damtidningar kanske främst) som publicerar årshoroskop för det kommande året. Så även i år. Jag brukar läsa dem för skojs skull. Tycker det där med stjärntecken är lite kul men tror väl egentligen inte på det även om det kan vara intressant att se hur mycket som stämmer, kanske inte så mkt dag-för-daghoroskopen utan mer de olika personlighetstyperna. Men det kan ju mycket väl vara så att man liksom ser det man vill se. Att man ser det som stämmer och undermedvetet viftar bort det som inte stämmer...

Men efter att ha läst några fick det mig att tänka på nåt som jag funderar på ibland och det är min dubbelnatur eller vad man nu ska kalla det. Jag menar inte att jag är schizofren eller har multipla personligheter men jag upplever själv att jag har som två ganska starka personligheter med liksom motsatta karaktärsdrag.

För några år sen kom jag på varför. Om man nu väljer att tro på astrologi. Jag har inte fått mitt horoskop så där exakt fastställt av en sån som "kan" sånt men med hjälp av en bok har jag kunnat klura ut att mitt måntecken är lejon. Men mitt huvudtecken, alltså mitt soltecken, är kräfta.

Solen är den viktigaste planeten men näst viktigast är månen och dessutom är månen kräftans planet så den är extra viktig för en kräfta.

Kräftor och lejon är i princip varandras motsatser.
Kräftans element är vatten, lejonets element är eld.
Kräftans kvalitet är kardinal/ledande vilket innebär att de är utåtriktade, lejonets kvalitet är fast vilket innebär att de tenderar att vara rigida (just de två kanske inte är exakt motsatser där skulle motsatsen till rigid istället vara flexibel som är en annan kvalitet).
Kräftans planet är månen (nattens planet), lejonets planet är solen (dagens planet).

Allt det här gör att de personliga egenskaperna mer eller mindre blir motsatser.

Om man inte tittar på horoskop utan den indiska Ayurveda-filosofin, eller vad man nu ska kalla den. Så finns det tre olika kroppstyper (doshor). Alla människor är en mix av de tre men man har i princip alltid en som är dominant. Hela filosofin går ut på att man genom att vara medveten om sin "typ" och att äta på utifrån kroppstypen rätt sätt och rätt saker så håller man sig i balans. Men om man hamnar i obalans så framträder de negativa dragen i doshan. (Det här är ju väldigt förenklat beskrivet). Min mamma var inne på det där ett tag så jag gjorde några tester för skojs skull och de visar i princip alltid att jag nästan har lika mycket Pitta som Vata i mig (den tredje, Kapha, har jag inte så mkt av). Jag har lite mer Pitta men det är inte mycket som skiljer. Just Pitta och Vata framstår dessutom också som motsatser.

Grundenergier Pitta
Pitta-typer bör vara observanta på sin förmåga att ha för många projekt gång samtidigt. Bör därför dämpa sin målinriktade läggning en aning, se till sitt eget bästa och ta det lugnt oftare. Även undvika värme, stark sol samt hög luftfuktighet. Pita styrs främst av tunntarmen samt har subdoshor som styr bl.a. mage, blodkropparna, lever och mjälte, hjärtat, ögonen, huden.

Egenskaper:
Skarpt och strukturerat intellekt, lätt för att utrycka sig, företagsam, stark och orädd, föredrar utmaningar, harmonisk och glad, kärleksfull, tappar humöret under stress, god matsmälning i balans, stark hunger och törst, klarar inte av att hoppa över en måltid, ogillar sol och värme, medelstor kroppsbyggnad.

I obalans:
Irritation, otålighet, kritisk, envishet, dominant, hatisk, temperamentsfulla utbrott, hudutslag, onormal hunger samt törst, översyrad mage, inflammationer, halsbränna, allergier, hudbesvär, tidigt håravfall, tidigt grått hår, dålig syn.

Grundenergier Vata
Vata-typer mår bäst utav regelbundenhet, fasta rutiner (kan gälla måltider och sänggående). Vata styr främst tjocktarmen samt har subdoshor som bl.a. styr hjärna, huvud och bröst, strupe och lungor, nervsystem och cirkulation.

Egenskaper:
Kreativ och fantasifull, snabb i tanken och talet, lätt för att lära men glömmer lika fort. Entusiastisk och livfull, känslig, änglig, arbetar och rör sig snabbt, Har en lätt tunn kroppsbyggnad, oregelbunden matsmältning och hunger, risk för förstoppning, lätt att bli trött. Svårt för blåst och kyla.

I obalans:
Rastlöshet, otålighet, oro, rädsla, lågt självförtroende, trötthet, sömnproblem, frusenhet, spänningsverk, kramper, inflammerade leder, ont i ryggslutet, mensvärk, förstoppning, gaser i magen, torr sträv hud, torr hosta, låg stresstolerans, huvudvärk, hyperaktivitet, underviktig.

(Detta har jag saxat från här där man kan läsa mer om man tycker det är kul).

Oavsett hur man nu ser på det eller vad man väljer att döpa det till så är det som så att jag inte tycker om mig själv när jag är för ledande/dominant/utåtriktad men jag tycker inte heller om mig själv när jag blir för ängslig/orolig/introvert. De kan på nåt sätt också ge näring åt varandra och i värsta fall blir det en dominant ängslig person. Det är inte så bra. Den typen av kombination hos en hund t ex är väldigt farlig.

Men motsatser behöver ju inte vara negativt. För motsatser betyder också att det finns en bra balans mitt i.

Inte helt otippat tycker jag mycket riktigt bäst om mig själv när jag har balans och befinner mig nånstans mitt i.

Ett sätt för mig att uppnå balans är att träna. Oavsett vilken energi jag har för mycket av för tillfället så mattas den ner när jag tränar och jag hittar ett bättre mellanläge.

Varför är det då ändå så svårt att få till det där med regelbunden träning?!

Sammanlagt 2009 hade det "ängsliga" (i brist på bättre namn) övertaget. Blir det obalans 2010 finns det risk att det blir det "dominanta" (återigen i brist på bättre namn).

Min målsättning med 2010 är att jag ska hitta tillbaka till en bra balans (mina bästa år har jag haft bra balans) och att jag ska kunna stanna där och därför måste jag skärpa till mig med träningen 2010 (det behöver inte nödvändigtvis vara träning-träning men motion/rörelse i vart fall) och inte låta det bli så hattigt och ofullständigt som 2009 och därmed basta!

Det är självskärpning som gäller.

Inga kommentarer: