söndag 10 januari 2010

Lady Chatterleys älskare

Lady Chatterleys älskare - boken - höll på att knäcka mig i min ungdom.

Det var ju en slags klassiker, den handlade om kvinnans sexuella frigörelse och om klasskillnader. När den kom ut förbjöds den i flera länder eller publicerades censurerad. Alltså en bok man verkligen borde läsa tänkte jag. Dessutom var det ju lite tjejporr - eftersom den är väldigt sensuell - och det kunde ju vara rolig läsning tänkte jag och gav mig i kast med den eftersom den ändå stod där i min mammas bokhylla.

På den tiden älskade jag att läsa. Jag läste hela tiden. Jag hade inga problem med att läsa, även tråkiga böcker tog jag mig igenom. Den här boken var dock oläsbar. Jag försökte och försökte och tänkte att härdar jag bara ut kanske jag kommer till sexet nån gång och då kanske den blir intressant. Men den var så urbota tråkig så det bara gick inte. Jag fick ge upp. Jag vet inte hur långt jag hann läsa innan jag gav upp, mindre än en tredjedel tror jag. Det var väldigt irriterande och jag såg det nästan som en prestigeförlust att jag liksom inte klarade av att åtminstone ta mig igenom den, även om jag inte hade gillat den alls. Det var liksom en sån grej jag BORDE ha klarat, att läsa ut en bok.

Men jag gav upp och droppade den.

Den filmatiserats flera gånger. För några år sen kom det en fransk version. Den gick på typ Zita. Filmen är fransk och vann en massa utmärkelser och fick jättebra kritik. Då väcktes minnena av boken till liv. Jag tänkte att jag kanske skulle gå och se den för att liksom kompensera att jag inte lyckades läsa den. Men den klassades som "tidernas mest sensuella film" så jag tänkte att det kanske kändes lite så där att sitta själv bland alla hånglande par och kolla på den.

Men häromdagen när jag stod och kollade bland magasinen i affären så såg jag att med den tidning fick man med just den filmen. Så jag slog till.

Jag kollade på den tidigare i veckan. Lady Chatterlys älskare - filmen.

Är den tråkig? Ja, det är den. Precis som boken. Är den sensuell? Ja, det är den. Tidernas mest sensuella film? Njae, det vet jag inte. Intressant är att de först ganska långt fram kysser varandra (fick mig att tänka på Pretty Woman vilket jag sen tänkte kanske var en antingen konstig eller relevant koppling). Det är också först ganska långt fram som de faktiskt tar av sig kläderna när de har sex, innan är det mer ner med typ gylfen (fast han har nog inte riktigt nån gylf) och upp med kjolen.

Alla blivande fotomodeller (de måste ju kunna uttrycka många olika typer av känslor med små ansiktsrörelser och verkligen ha kontroll på sin mimik) borde se den i utbildningssyfte. Marina Hands som spelar Ladyn, är grym! Det vore riktigt kul att se henne i nåt annat för att se om hon är så duktig, eller om det här var en lyckträff.

Jag insåg när jag kollade på filmen att jag kanske inte är så romantisk som jag trodde (eller inte att jag är romantisk utan snarare att jag skulle vilja vara men inte är och att det bekräftade att jag inte är). I en scen när de de springer runt på en äng i spöregn, endast iförda kängor så satt jag bara och tänkte "Är de fullständigt GALNA, det finns ju FÄSTINGAR där!!!" Tanken på fästingar gav mig en minnesflashback till den scenen i Antichrist och det gjorde att jag fick blodtrycksfall och blev alldeles iskall och lätt illamående.

Det finns inget sensuellt med fästingar. De är bara extremt obehagliga.

Inga kommentarer: