lördag 16 januari 2010

SYTYCD

Jag gillar att titta på dans. För länge sen dansade jag själv, fast jag var aldrig någe bra. Ibland undrar jag om jag skulle vara bättre idag för att jag mognat och inte skulle vara så rädd att göra fel eller se larvigt ut och därför kunna ta ut svängarna mer nu. Men jag är ytterst tveksam till det. Är nog en sån som förstår dans men gör mig bättre som publik än som dansare. Jag tycker att dans är som bäst när den blir en sammanslagning av musik och teater.

Försöker kolla på en del dansprogram som t ex So You Think You Can Dance?

Min favvo i säsong 6 (som visas i Sverige nu) är Jonathan "Legacy" Perez.

Hans dansar eg breakdance. Det är ju en extremt publikfriande dans med många häftiga trix som kräver en extrem fysik. Häftig yta men just väldigt mkt yta så man tröttar ganska snabbt (eller jag tröttnar ganska snabbt), det gör att jag nog har lite förutfattade meningar om killar som är bboys. Som bara det faktum att han kallas "Legacy"... Men den här snubben tar sig.

Här är hans första audition.

Här fick han "dansa för sitt liv" under Las Vegas-veckan för att hålla sig kvar (han var inte tillräckligt bra i de andra dansstilarna).

Här började jag verkligen få upp ögonen och tänka att han har nåt och att det blir intressant att följa. Han är inte bara en cool bboy, han har nåt mer... Det var vid modern dans-utslagningen i Las Vegas.

Här är första framträdandet i själva tävlingen (alla dansare fick börja med att dansa "sin" stil) så de samlade ihop hip hop-killarna (även om Legacy eg är bboy och den ene av de andra två eg är en crumpdansare).

Här är första pardansen i själva tävlingen (samma program som dansen ovan), de hade dragit hip hop som kategori. Jag missade hur själva paren bildades Om det var domarna som matchade ihop dem eller om de fick dra lott. Hur som helst är han och Kathryn en väldigt bra kombo!

Här är andra pardansen (den senaste som visats på tv i Sverige). Modern dans. Riktigt bra. Hon är en kvinna som kämpar mot sin rädsla och han symboliserar rädslan.

Mina favoriter brukar dock tyvärr aldrig vinna, de åker ut nånstans mellan mitten och målsnöret. (Så kanske förstår jag inte dans så bra ändå, haha. Men man äger ju sin egen upplevelse!).

Inga kommentarer: