onsdag 6 januari 2010

Nya jobbet

Imorgon är första dagen på mitt nya jobb. Jag är lite pirrig men inte av nervositet utan för att jag är förväntansfull.

Det ligger en sån potential i "förstadagar", i "förstagångar", kort och gott i "första". Ett tomt blad. Ingen vet vem man är, man har ingen stämpel, det finns inga förväntningar (mer än från chefen som väl hoppas att man inte är en felrekrytering), möjligen förhoppningar (att man ska vara en bra kollega).

Man kan komma i en helt annan stil än sin vanliga och ingen skulle reagera. Man kan ändra sitt sätt och låta andra delar av ens personlighet bli mer framträdande och andra mer tillbakadragna och ingen skulle reagera. (Fast i slutändan är man ju ändå den man är och brukar man inte spela spel och inte vill börja så slutar det nog ändå med att man hamnar ganska nära hur man varit ändå. Jag tänker inte försöka ändra något så, men det är roligt att möjligheten finns. Olika personer tar ju också fram olika sidor hos en och med nya människor vet man ju alltså inte riktigt hur det blir).

Det är en massa nytt, allt är nytt. Jättemånga saker man måste lära sig. Spännande, jag gillar att lära mig nya saker. Det får mig alert, ruskar om mig. Jag kan behöva en omruskning.

Förut när jag börjat på nya jobb har jag ändå varit nervös, för hur kollegorna ska vara, om jag kommer trivas, hitta nån att äta lunch med osv. Av någon konstig anledning är jag inte det nu. Kanske har med ålder och mognad att göra, att man känner större tillit till sin egen kapacitet eller att jag känner att jag fixar att vara ensam också även om det inte är lika kul. Att jag kan fokusera på jobbet. Eller så är det av någon helt annan anledning som jag inte kommer på just nu. Egentligen borde jag vara mer nervös än jag varit förr för den här gången kommer jag till en arbetplats där många nog kan tänkas tycka att jag kommer från "fienden" och att jag kommer behöva försvara det... mig. Jag har också funderat på om jag är en tillräckligt "god" människa för det här jobbet. Det är jag fortfarande inte säker på, antagligen är jag inte det. Men jag är ändå inte nervös.

Nu ska jag snart lägga mig och sova och i morgon ska jag försöka komma ihåg att jag inte ska åka till mitt gamla jobb.

Inga kommentarer: