onsdag 30 december 2009

Summering 2009

Så här när året går mot sitt slut är det många som summerar sitt år på olika sätt. En del i form av listor. (Här borde jag kanske ha en länk men jag vet inte om det är okej så jag låter det vara).

Jag har alltid fått lite ångest över tanken att skiva listor. Tycker att det är så uteslutande på nåt sätt, dessutom är jag ganska humörstyrd när det gäller saker som film och musik. Men jag tycker att det är roligt att läsa andras listor och nu när jag börjat blogga tänkte jag att jag kanske skulle ge mig på det. Att det om inte annat skulle vara en välbehövlig utmaning. Att det inte behöver vara så seriöst och hugget i sten för all framtid bara för att man skrivit ner det. Så jag halvsnodde en idé (läs snodde men gjorde en egen variant på det) och försökte men det blev inte bra. Kom varken på nåt kul eller smart eller hjärtskärande ärligt och jag fick inte ens ihop hela listan. Eller - jag gav upp innan.

Tyckte att den blev lite väl neggo. Då kom jag att tänka på att jag hört om det där med gladdagbok eller vad man ska kalla det. Jag tror det går till så att man varje kväll innan man somnar ska skriva ner tre saker för den dagen som man är tacksam för och det får inte vara negationer av typen "jag är glad att jag inte blev påkörd av bussen idag".

Tänkte att man kanske skulle kunna summera året så, fast jag tänkte nog både bra och gott typ. Fast med mer fokus på gott.

Dåligt med 2009
Jag har haft låg energi hela året. Det började med att jag hade mycket att göra på jobbet i början av året. Sen behövde jag återhämta mig lite under våren och lagom till sommaren och att jag började hitta energi igen så blev det en omorganisation som gjorde att allt stod och trampade och jag tappade flyten igen innan jag riktigt ens kommit igång. (Så känns det å andra sidan som det varit sen jag började på det jobbet, precis när man börjar få flyt så inträffar det nåt som gör att man tappar, om man bortser från första halvåret som bara var kul.) Privat har det varit ett 0år med dragning åt minus. Det har inte hänt nåt i princip. Inget dåligt, inget bra. En av mina föräldrars hundar dog, så det var sorgligt. I övrigt har ingen varken tillkommit eller försvunnit på nåt sätt. Allt har stått och stampat. På så sätt 0. Dragning åt minus för att min låga energi så klart gjort sig påmind även privat. Jag har inte varit så social som jag hade önskat varken med vänner eller familj. 2009 är dessutom ett riktigt dåligt träningsår. Började bra med att jag och min syrra började med kampsport men sen sket det sig och så blev det inget med träningen alls. Försökte komma tillbaka under hösten med att skaffa PT. Då fick jag flyt igen. Så fort PT-timmarna var slut tappade jag igen. Sen kom jag faktiskt igång själv och det började kännas riktigt bra, då blev jag sjuk. Sen blev det ingen mer träning för då kom julen.

Oj nu blev det lite neggo ändå. Hoppar raskt till det som varit bra.

Bra 2009
Är stolt över utgången (som jag inte var ansvarig för visserligen men ändå delaktig i) i det där jobbiga på jobbet i början av året. Är väldigt glad över att mina farhågor om att jag skulle tappa kontakten med en person jag tycker om, när han slutade på jobbet inte besannades. (Oj, nu blev det en negation ändå, borde kanske ha skrivit är glad att kontakten inte bröts eller nåt sånt...). Är väldigt glad att en annan kompis flyttade tillbaka till stan. Är också glad över att min syrra blev friad till av en kille som är jättebra för henne (och som jag kommer bra överens med), att flera kompisar fått nya jobb (som de velat ha). Det var skönt att en kompis fick sin andra flicka och att allt gick bra med förlossning och sånt. Att två andra kompisar skaffat hundar. Att en annan kompis börjat internetdejta för att hon vill förändra sin livssituation. Att mina syskonbarn mer och mer blir små egna individer. Det var roligt att få lite ändrade arbetsuppgifter i höstas (även om de i sig inte är så spännande). Det var väldigt roligt att jag blev headhuntad till ett nytt jobb (fast det bara är ett vik). Jag har varit på fler konserter är nånsin tror jag (inte många men jämfört med innan så säkert en lika många hundraprocentig ökning). Jag tror att jag rent allmänt varit på flera "kulturgrejor" än vad jag kanske brukar, eller i alla fall fler jag själv tagit initiativ till. Jag gick på bio själv för första gången i mitt liv också (nåt jag velat göra länge men inte riktigt vågat). Jag har köpt fler klänningar än nånsin och kanske ännu viktigare burit fler klänningar än nånsin på ett och samma år (i vart fall i "medveten" ålder de riktigt små barnaåren har jag ingen koll på). Att jag fick lite (törs knappt skriva det här för jag är så rädd att "jinxa" men peppar, peppar) ordning på min hud utan att behöva använda frätande ytmedelsbehandling eller andra läkemedel, den är långt ifrån perfekt men det var den inte då heller. Att jag ibland samlat ihop mig och försökt få fart på träningen igen och att jag känner att det liksom finns där nånstans. Att det var lite av en befrielse att jag och några andra kompisar äntligen på riktigt bröt bandet med en annan "kompis" (ett band som ändå inte funkat på år men som hängt där som ett dåligt samvete och hindrat oss andra) och träffades utan den kompisen. Att jag försökt rycka upp mig och vara lite mer social (i omgångar) och att jag bl a hade en tjejmiddag. Att jag och några andra från jobbet (el vad man ska säga) har fortsatt och träffas ibland (i filmsammanhang oftast) trots att vi skingrats lite. Att jag tror att jag utvecklats lite som människa under året och att jag i alla fall försöker öka min självförståelse och dämpa det dåliga och förstärka det bra. Att jag bestämt mig för att jag vill flytta och att jag tror att det är ett bra beslut. Att det som är bra har blivit ett längre stycke än det som var dåligt och när jag skriver det här så känns det inte som ett så dåligt år ändå. Nu har jag säkert dessutom missat massor men jag är ganska glad så jag nöjer mig så här!

(Så har jag ju börjat fejsbooka och blogga i år också och det får kanske också gå in under bra).

2 kommentarer:

Goodrun sa...

Härligt!! Jag tycker det finns en mass du ska vara glad över! Du har gjort en massa bra och coola grejor, du är bara så kritisk mot dig själv! Tror det är en jättebra idé det där med att skriva upp saker som man är tacksam/glad/nöjd över varje dag. Liksom bara för att bli medveten om det och börja tänka i de banorna.

För min del tycker jag ju att 2009 var ett fantastiskt år! Och det enda det kokar ned till var att jag flyttade från Kristinehamn..:-) Fast det i sin tur innebar ju en hel del annat bra också.
Men tänk bara hur bra 2010 kommer att bli!! Tjoho!!

Sabellilja sa...

Haha, coola är kanske att ta i. Men jag kom på att jag faktiskt gjort tre riktigt bra köp också (om än med viss assistans) och så tog jag tag i mig själv och renoverade hallen/matrummet. Även om det inte blev världsbäst och även om det tog mig över ett år att börja så gjorde jag det till slut i alla fall. : ) Tror inte heller jag är mer kritisk mot mig själv än folk är mest.

Ja när jag skrev så märkte jag att det hade effekt men jag har ändå inte avgett nåt nyårslöfte om att jag ska börja skriva gladdagbok. Men det skadar nog inte att göra det ibland.

Det var för väl att du kom bort från den hålan!