måndag 14 december 2009

Nöff nöff

I slutet på oktober var vi på mitt jobb tvungna att säga till om vi ville vaccinera oss mot svininfluensan el inte. Jag velade fram och tillbaka i flera vändor men beslutade mig till slut för att anmäla att jag ville ha vaccin.

Då hette det att vi skulle få det i mitten av november. När mitten av november kom hette det att vi skulle få det i månadsskiftet november/december. Samtidigt som alla som var angelägna om att få vaccinet snabbt uppmanades uppsöka vårdcentral.

Själva poängen med att vaccinera sig torde ju rimligen vara att göra det när smittan fortfarande härjar så rimligen borde alla vara angelägna. Men jag bedömde det som att risken att smittas var större på en vårdcentral och dessutom hade man förstått av medierapporteringen att det verkade råda fullständig kaos på vårdcentralerna så jag beslutade mig för att vänta.

Nån vecka in i december fick vi veta att några personer fått vaccin (cheferna och viss administrativ- och servicepersonal). Vi övriga skulle förhoppningsvis få vaccinera oss denna vecka.

Idag fick vi först besked att det blir på torsdag. Sen fick vi två besked att det inte kommer bli innan jul och sen fick vi besked igen att det blir på torsdag.

Nu har jag meddelat att jag inte vill ha nåt (djävla) vaccin!

Det är så många som blivit sjuka av det (inte livsfarligt men ändå). Jag har precis varit förkylningssjuk och har nedsatt immunförsvar så risken att jag inte pallar vaccinet känns större än risken att bli sjuk i influensan nu. Jag ska på fest på lördag och nästa vecka är mina enda lediga dagar den här julen. Jag vill varken riskera fest el ledighet!

Hoppas jag fattat rätt beslut nu. Och hoppas att nån typ "pest" aldrig drabbar detta land för organiseringen kring den sk massvaccineringen har ju lämnat en hel del övrigt att önska!

Inga kommentarer: