tisdag 29 december 2009

Krokodilleolie

När det är vinter och särskilt när det är kallt förvandlas jag.

Jag får t ex fnöskehår och ödlehud och dessutom mycket mera finnar (gaahhh!!!). Just finnar brukar ju inte må så bra av att huden torkar ut men jag har konstig och känslig hud så på nåt vänster verkar det som att det är det som ger mig finnar (bland annat). Lagom kul.

När jag renoverade mitt badrum för ett tag sen valde jag att ta bort badkaret och sätta dit en dusch. Det gav mer plats och så slipper man karta i och ur badkaret varje morgon och man slipper riskera att halka och slå ihjäl sig. Jag gillar att duscha. Jag är inte överförtjust i att bada i badkar. 99% av alla gånger föredrar jag att duscha. Men just så här års kan jag sakna ett badkar. Hade jag ett badkar nu skulle jag fylla det med olivolja och honung och sen ligga och marinera mig länge och väl.

Nyss var jag inne på fejjan och där såg jag reklam för hudvårdsprodukter som lovade adjö till torr hud. Jag klickade på länken mest för skojs skull (eftersom jag har så känslig hud vågar jag ändå inte byta grejor hur som helst) och läste då att produkterna innehåller krokodilleolie. Alltså det kan väl inte betyda nåt annat än krokodilolja?! Och i så fall kan man väl knappast utvinna den ur krokodilerna på nåt annat sätt än typ genom att ta livet av dem (eller tänker jag för mkt på filmen Parfymen nu kanske)?

Jag kanske minns fel men för ett par år sen var det väl en massa snack om att man inte fick använda riktigt krokodilskinn i skor, bälten och väskor för att de höll på och bli utrotade, eller minns jag fel? Var det kanske mer en allmän moraldebatt typ att det är oetiskt att döda krokodiler för att gå runt med dem på fötterna, runt midjan och hängandes från armar och axlar? Egentligen spelar det kanske ingen roll om det var liksom förbjudet (som elfenben) eller mer bara allmänt oetiskt. Det känns på nåt sätt ännu värre att gå runt och ha krokodil insmetat i ansiktet!

Det är å andra sidan ännu värre att gå runt med mördade människors fett i ansiktet, som det bl a stod om här för ett tag sen!

Det är INTE okej. Så mycket vet jag i alla fall.

Summering. Hellre ser jag ut som en krokodil än går runt med krokodilolja eller människofett i ansiktet! (OAVSETT om det skulle innebära adjö till finnarna och spåren efter dem och ge mig perfekt hy för all framtid).

Inga kommentarer: