tisdag 28 december 2010

Julsummering

Kom hem till föräldrahemmet som vid hemkomsten och ett par dygn därefter snittade på 14 grader i inomhustemperatur. Fullt påbylsad och stundom även iförd mössa gjorde jag mitt bästa för att hålla värmen. Dvs julstökade. Efter någon dag kom det hem en byggfläkt som åtminstone gjorde det rum den stod i mysigt varmt och vistelsebart.

När temperaturen ute steg från -24 till omkring -13 och ända upp till -6 blev temperaturen inne bättre och som högst snittade vi då 24,8 eller nåt sånt.

Det har också varit problem med avloppet. Värre för grannarna än oss. Men jag har som en god granne lite då och då hällt tio liter vatten i muggen för att främja flödet. (Flera av rören kan vi ju inte spola i). Det är inte en helt ovanlig syn att se fadern och/eller grannkarlarna stå vid avloppsbrunnen på uppfarten och kollat ner och stillsamt betrakta dess flöde.

Vattenpumpen har fått fnatt och börjat backspola konstiga tider på dygnet (allså typ dagtid) vilket gör att man huxflux inte har nåt tryck i kranarna och noll varmvatten. Har man otur står man i duschen när det inträffar. Eller har satt på diskmaskinen utan att uppmärksamma att det inte pumpas in vatten, att den torrkör och börjar lukta konstigt och att det ryker misstänksamt mycket när man sen öppnar luckan.

Jag har städat och skottat snö.

Mitt ena syskon sågade sig i tummen ned en cirkelsåg.
Jag har haft en olidlig mensvärk (jag veeeet, det ser lite fjompigt ut att gnälla om det efter att jag skrev det där om cirkelsågen men det gjorde förbannat ont ändå!) och proppat i mig min mammas smärtmedicin (som hon tar mot artros) i brist på annat men jag höll mig till små doser.

Det har varit god mat, gott sällskap och stundvis otroligt vackert ute. Men det är ändå ganska skönt att jag ska få krypa ner i min egen säng senare i kväll. Slippa skotta mer än balkongen. Slippa städa en yta som är större än typ motsvarande det största rummet hemma.

Men bäst av allt är ändå att ha kommunalt avlopp och kommunalt vatten!

Problem med kyla inomhus har jag här också men det fixar mitt fantastiska el-element!

Inga kommentarer: