fredag 17 december 2010

Hetsjakt


Såg DN:s löpsedel igår (16/12) och blev upprörd.

Jag utgår från att personer som har till jobb att försöka försvara Sverige mot allehanda angrepp redan vet hur den svenska extremisten ser ut. Så det är knappast för dem DN skriver.

Vem skriver DN då för? Allmänheten. Varför ska allmänheten veta hur den svenska extremisten ser ut? Är det för att vi ska kunna skydda oss? Knappast, vad DN gör är att spela på människors rädsla vilket underbygger ett samhälle med någon slags Mc Carthyism (eller för den delen kommunisternas jakt på västsympatisörer) fast mot muslimer.

Nej tack! Jag är givetvis inte för självmordsbombare men jag överlåter den typen av övervakning åt de som har det till yrke och där övervakningen förhoppningsvis sker inom de ramar som beslutats av riksdagen. Det är så klart viktigt att dessa myndigheter har befogenheter så att de kan utföra ett bra jobb. Samtidigt är jag rädd att FRA-debatten nu gör en kovändning i en hast. Ändamålet helgar inte alltid medlen. Poängen med att leva i en demokrati är just att den är demokratisk. Ju mer övervakningssamhälle vi blir desto mer närmar vi oss mer tvivelaktiga stater. Samtidigt innebär ju terrorbrott ett hot mot demokratin i sig så det är så klart viktigt med en balans och en nyanserad och konstruktiv samhällsdebatt.

Enligt Säpos kartläggning har det civila samhället en viktig roll i att förebygga och motverka extremism. Jag instämmer. Idag togs självmordsattentatet upp vid fredagsbönen i en del (eller alla kanske) moskéer i landet. Jag vet att många frivilligorganisationer på olika sätt försöker arbeta med att bryta utanförskap (och därmed minska frustrationen över just utanförskapet). Men myndigheterna kan inte lägga över allt ansvar på de muslimska samfunden eller på det civila samhället som helhet. Politikerna måste också ta sitt ansvar och dra sitt strå till stacken (och då eftersträvar jag inte en lösning a la SD. Istället kan de väl följa Säpos råd och tillskjuta medel till skolorna).

I slutändan kommer det aldrig helt gå att skydda sig mot denna typ av handlingar. Demokratier är kanske mer sårbara men det innebär inte att man bör överge det demokratiska statsskicket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Terrorister stödjer sig bland annat på dessa Koranverser 009.111, 003.169, 004.074, 004.095 och 002.191, 047.004, 008.012, 005.051.
Och läs även följande Translation of Sahih Muslim Book 041, Number 6985 där Profeten själv säger att det är oundvikligt att muslimerna måste döda alla judar innan "sista timmen". Jag hoppas verkligen att media inte låter sig luras av Imamernas desperata desinformation, utan istället tar chansen att avslöja Islams hemskheter.

Sabellilja sa...

Anonym, du pratar om äpplen (islam som religion och medias rapportering av den) jag pratar om päron (medias skrämseltaktik (i jakten på att sälja lösnummer)). Tyvärr är det många som när de diskuterar ämnen som rör invandring, flyktingar, terrorhot osv blandar äpplen och päron.

Jag angrep hur media i sin rapportering för en slags skrämselpropaganda som jag är rädd skapar ett samhälle där folk av rädsla och panik börjar misstro sina medmänniskor och leta efter olika former av skurkar och förövare. Som riskerar att bilda olika typer av medborgargarden eller folkmobbar som försöker ta lagen i egna händer. Jag stör mig lika mycket på löpsedlar av typen "så ser den svenska pedofilen ut" eller "så ser den svenska våldtäktsmannen ut".

Jag håller inte med dig i äppelfrågan heller men den typen av debatt kommer jag inte ha här på min blogg. Vill jag ge mig in i den debatten kommer jag göra det på de bloggar/forum där den redan bedrivs (det finns ju ett antal). Och jag föreslår att du gör det samma eller skaffar dig en egen blogg där du fritt kan uttala dina åsikter. Här på min plats i cybervärlden kommer den debatten inte att föras. Och kommentarer som rör dessa frågor kommer hädanefter att tas bort.