fredag 26 mars 2010

Fasad

Det har varit väldigt väldigt stressigt på mitt jobb i två dagar. Flera kollegor säger att de tycker att man sköter det så bra och att de är så glada att man är där och yaddi yaddi yada. Sånt tar jag med stora nävar salt. Vad ska de annars säga, de har ju inget annat val än att säga snälla saker.

Men idag var det en kollega som sa nåt jag faktiskt tog till mig och som jag blev glad över att höra. Hon sa att hon tycker att jag varit så lugn hela tiden mitt i allt. Att jag tagit en sak i taget, jobbat på och varit fokuserad.

Det är precis så jag vill att folk ska uppleva mig. Lugn och proffsig.

Men jag känner själv att jag inte varit det, att jag varit en yr höna som gnällt massor, skällt lite och behövt en massa stöd från min chef.

Det kan delvis beror på att jag känt kaoset inom mig och trott att det lyst igenom mitt försök till cool framtoning. Men uppenbarligen är jag en fantastisk fasadbyggare!

(Annars funderar jag på att skaffa en pulsklocka, det har jag funderat på länge eftersom jag vill ha en när jag "springer" (lufsar) och nu skulle den nog dessutom vara bra att ha på jobbet. Så skulle jag själv kunna se om jag verkligen är så stressad som jag känner mig och också tydligare se vad (vem) det är som gör mig stressad och om pulsen går över en viss gräns kanske det kan vara en ursäkt att få låsa in sig på toan ett tag...).

2 kommentarer:

b sa...

Är inte risken stor att pulsen går upp när man mäter den?

Sabellilja sa...

Ja precis så är det för mig! När vårdpersonal ska ta mitt blodtryck så blir det ofta högt el normalt för att jag blir stressad av själva mätandet. (Normalt har jag eg lite lågt blodtryck). Nuförtiden brukar jag därför göra små andningsövningar innan för att få ner pulsen. Så lurig är jag.

Jag hade inte tänkt ha pulsklocka på jobbet på riktigt. : ) Å andra sidan kanske inte pulsen går upp så mkt med en sån eftersom den mäter hela tiden, då blir det liksom ingen stor grej. Men de flesta klockor tror jag har så att man måste ha ett band som ska sitta ganska tajt över bröstkorgen och det verkar ju inte särskilt bekvämt.