måndag 31 maj 2010

Tips

Fast tipset borde rimligen översättas till engelska och skickas till alla som söker praktik.

Kom till jobbet. Öppnade mejlen. Hade återigen fått en förfrågan om praktikplats (förstår inte att de skickas direkt till mig, det är fel ett men det kan jag ändå ha överseende med). Såna mejl får jag regelbundet. Både från Sverige och från utlandet. Detta är från utlandet. Det börjar "Respected Sir,".

FEL!!! Det gör mig förbannad. Jag har full förståelse för att man som utlänning inte kan lista ut om mitt namn är en Mr el Ms men mejlet är skickat till många (flera kvinnonamn). Att presumera att alla (alla som har nåt att säga till om) är män får mig att se rött!

Jag inser att den här personen kommer från ett mindre jämställt och väldigt patriarkaliskt land men han skriver att han studerar sociologi och har mångårig erfarenhet från NGOs. Man kan ju tycka att de två sakerna borde vidgat hans perspektiv. Om inte borde han gjort sin läxa bättre.

Tipset är alltså: Skriv "sir/madam" el "mr/ms"!

Enda saken som får mig att bli lite vänligt inställd är att han heter likadant som lejonet i Narnia.

Inga kommentarer: