tisdag 15 februari 2011

Sorglig sanning eller bara fördomar?

Jag har stört mig Hemfrids senaste reklam. Jag har inte hittat något Youtube-klipp men om ni går in på den här länken och väljer Familjen, 30 sekunder lång så ser ni vad jag pratar om. Jag vill inte uttala mig varken om Hemfrid som företag (för det har jag ingen koll på alls) eller om hushållsnära tjänsters vara eller icke vara. Egentligen är själva reklamen inte dålig. Det jag stör mig på är rösten på slutet. Att rösten har gotländsk dialekt.

Inte för att jag ogillar gotländska utan för att det är så genomskinligt varför man använder det. För enligt hemsidan verkar det inte vara ett gotländskt företag. De har inte ens nån region eller kontor på Gotland.

Jag har ett par teorier (kanske fördomar) ang detta.

1. Jag inte kan komma på att jag någonsin har sett en "etniskt svensk" person som arbetar som lokalvårdare/städare eller vad man nu väljer att kalla det. Nu har jag förhållandevis begränsad erfarenhet av det, den begränsas till mina arbetsplatser och till vad jag hört av personer som känner personer som har städhjälp hemma.

2. Jag tror att människor uppfattar gotländska som något som känns "tryggt". (Detta har jag nu också googlat upp och i vart fall denna artikel som jag fick upp på en gång och sen slutade jag leta styrker detta eftersom de skriver att den generella uppfattningen av dialekten gotländska är att den är förtroendeingivande).

3. Jag tror att ens hem är ens borg. Man vill vara trygg hemma och alltså måste man ha förtroende för personer man släpper in i hemmet.

4. Jag tror att bruten svenska, generellt, inte uppfattas som förtroendeingivande.

Den bistra sanningen är i så fall alltså att reklamen med den gotländska rösten i slutet är bättre reklam (på så sätt att den gör det reklam ska = ger fler kunder) än vad precis motsvarande reklam men med bruten svenska istället för gotländska i slutet. Trots att jag inbillar mig att de flesta som anlitar hushållsnära tjänster ändå tror att det är en person med utländsk härkomst (därmed inget sagt om vilken svenska som talas. Det kan ju mycket väl vara sjungande gotländska ändå) som kommer komma hem till dem och städa. Det är väldigt motsägelsefullt men jag tror ändå att det är det som ligger bakom valet av gotländsk dialekt för jag tror inte att det var slumpen. Därför tycker jag att det känns så beräknande.

Att vi människor generellt sett dessutom är så funtade att vi tillskriver människor/varor/varumärken vissa egenskaper enbart baserade på dialekter/brytningar som förknippas med dessa är bara sorgligt.

Inga kommentarer: