tisdag 5 juli 2011

Skönhetssömn

Jag älskar sommaren men det är onekligen svårt att sova då.

Det är varmt och ljust. Lakanen klibbar och smetar och snor sig kring kroppen och ligger i en enda rul på morgonen. Man kan inte ha täcke men utan det känner man sig naken och oskyddad. På natten när kroppen och hjärnan ska sova är det ju täcket som skyddar våra sårbara kroppar från allt ont i världen.

Öppnar man fönstret på glänt för att släppa in lite frisk nattluft (om den nu är frisk) el åtminstone några fler syremolekyler så störs man av galna fåglar eller nattsuddande grannar som redan gått på semester (el är arbetslösa) och sitter och dricker vin och tjattrar på balkonger och innegårdar nätterna igenom. Har man extra otur finns ett exemplar av arten hemmatrubadur bland dem. (Öronproppar har jag svårt att sova med. Hörseln är ju det sinne som sover minst tror jag. Hör också till det där med att skydda mot nattens odjur).

För att råda bot på allt detta införskaffade jag i helgen en stor fläkt på stativ och som faktiskt (när den körs på ettan) är riktigt tyst. (Dvs i alla fall inte värre än min redan kvittrande köksfläkt som tydligen är en del av ventilationen och inte kan stängas av helt).

Det om värmen.

Sen är det det här med ljuset. Så härligt när man själv är nattsuddande semesterfirare, så ohärligt när man ska sova. De införskaffade rullgardinerna har bättrat på läget men ger inte en fullgod mörkläggning. För att råda bot på detta tänkte jag införskaffa en sovmask! Det finns många varianter. De flesta ganska platta och smidiga. Men jag har så klart gjort lite efterforskning och kommit fram till att Tempurs ska vara bäst i test. Den ska ge totalt mörker och (det här är viktigt) inte trycka mot ögonen eller sitta åt för hårt (då kan drömmarna bli skruvade baserat på min erfarenhet av vaket tillstånd med för tajt gummiband runt huvudet en nyårsafton med en omgång "Galenpanna". Jag blev kanske inte galen men det minskade blodflödet till hjärnan gjorde mig minst sagt dum i huvudet i betydelsen korkad).

Så nu är den beställd och på väg till mig!

Det enda jag är (ganska så tveksam till men som jag valt att ignorera) är hur tjock den är. Jag sover mycket sällan på rygg (el sittande som kvinnan på bilden). Jag sover på mage el på sidan. Återstår att se hur bra det kommer funka med ett mindre pälsdjur för ögonen.




(Kvinnan på bilden är inte samma kvinna som innehavaren av den här bloggen tillika författaren av detta inlägg).

Men än så länge är jag glad och trallar i mitt huvud:

Törnrosa var ett vackert barn, vackert barn, vackert barn.
Törnrosa var ett vackert barn, vackert barn.

Hon bodde i det höga slott…

Då kom den onda féen in…

Prinsessan sov i hundra år…

Och häcken växte kämpahög...

Inga kommentarer: